Aparèixer, desaparèixer

 

APARÈIXER / DES­APARÈIXER (Lumen luxit in hoc habitaculo, 1345 - 2012), de l’artista Jesús Galdón

L’exposició tracta sobre la desaparició del patrimoni arrel dels conflictes, i en concret, sobre els fets succeïts a Manresa amb l’esclat de la guerra civil de 1936 - 39. A partir de les restes materials originals d’una de les esglésies destruïdes, l’artista ens fa reflexionar sobre diversos aspectes entorn de la fragilitat de l’art i del patrimoni, i de la necessitat de l’art com a eina de la nostra continuïtat cultural i individual.

"Aparèixer-desaparèixer": Estructura de fusta, 6 pintures, 8 planxes d'acer mirall, tela de pintura, 8 gravats i elements originals del retaule barroc del Carme. Les estructures de fusta on es sostenen les obres amiden: 1180x670x180 cm. i 1180x640x170 cm. aprox.

L'exposició consta d’una primera part introductòria, on hi ha un recull de documentació al voltant de l'església del Carme i de les pintures de Pere Cuquet per al retaule de l’altar Major d’aquesta església. Són fotografies, plànols i documents originals que ens expliquen parts de la seva història, dels esdeveniments de la destrucció i de la seva reconstrucció, així com del procés de preservació del que va quedar.

Ocupant el gran espai central de la sala s'erigeix la instal·lació "Apareixer/desapareixer" que planteja una “reconstrucció” esquemàtica del retaule a la seva mida original, talment com una bastida, partida en dues parts i posades l’una enfront de l'altre. Dins d’aquesta estructura, Galdón reinterpreta les pintures i imatges que ocupaven en l’obra original: sis teles detallen fragments de les pintures originals, ampliats, on la pintura brolla de les parts desaparegudes. Les vuit fornícules que acolliren les policromies dels sants, desaparegudes, ara prenen forma amb un mirall d'acer polit, negat per les gratades figures anònimes dels treballadors que van participar en l'enderrocament.

Entre ambdues estructures, als costats laterals s’hi exposen les restes originals d'aquesta gran pintura caiguda. No estan tractades museogràficament, sinó com a restes preservades i presentades de forma directa, sense intermediació. Quasi totes elles son inèdites: no han estat presentades en públic des que van ser arrancades el 1936.

Finalment, al fons de l'espai, darrera d'aquest espai central, hi ha els 8 gravats resultat de la estampació única dels acers gratats i una petita fotografia del retaule original. Son el darrer reflex d'un gran mirall, darrer testimoni de la historia d’una pintura.


Introducció a l'exposició de l'artista Jesús Galdón



Aquesta exposició es va inaugurar el dimarts 17 d'abril de 2012, a les 8 del vespre i s'ha pogut veure fins el dia 2 de desembre de 2012.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instal·lació “Aparèixer/desaparèixer” de Jesús Galdón© 2012
Estructura de fusta: 11,8 x 6 x 1,5 mts
Dues pintures (Acrílic sobre tela) de 210 x 258 cm.
Tres planxes d’acer polit mirall gravades de 200 x 105 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instal·lació “Aparèixer/desaparèixer” de Jesús Galdón© 2012
Estructura de fusta: 11,7 x 6,7 x 1,5 mts
Dues pintures (Acrílic sobre tela) de 228 x 196 cm.

Dues pintures (Acrílic sobre tela) de 283 x 183 cm.
Cinc planxes d’acer polit mirall gravades de 230 x 105 cm.

 

Pere Cuquet
6 Pintures del retaule de l’altar Major de l’església del Carme de Manresa.

 

 

 

L'altra intervenció artística de Jesús Galdón es troba als magatzems d’elements lapidaris del fons del museu:

“Anunciació”: Estructura de fusta, tela de pintura i restes originals d'arquitectures efímeres d'un arc commemoratiu franquista. / 500x460 x100 cm.

L’estructura de fusta, com una mena de tanca publicitària, serveix com a suport per a penjar restes d'uns texts conservats d'un arc triomfal efímer, que possiblement va ser construït per a la commemoració de la victòria franquista.

Un filacteri realitzat amb tela de pintura, blanca, que no diu res, envolta aquesta nova arquitectura commemorativa, negant i mostrant parcialment les restes d'aquell missatge, al mig d'un espai que emmagatzema les restes de símbols que son pedres, o a l'inrevés.

"Anunciació" es va inaugurar el divendres 24 de febrer de 2012, en el marc de les Festes de la Misteriosa Llum, i s'ha pogut veure fins a finals de desembre de 2012.


Intervenció artística "Anunciació” de Jesús Galdón© 2012
Estructura de fusta, tela de pintura i restes originals d'arquitectures efímeres d'un arc commemoratiu franquista.
500x460 x100 cm.

 

 

Aquestes intervencions artístiques de Jesús Galdón han merescut el reconeixement a la premsa, que podeu trobar a: