Aprendre de l'Escola

Quina és la història de les escoles de Manresa?

De quina manera s’ensenya la història des de les escoles, els museus i els espais de memòria?

Aprendre de l’escola és un recorregut per la història de l’educació a Manresa al llarg del segle XX, que considera els records que en tenen les persones i que s’interroga, al mateix temps, sobre les formes de construir i de transmetre la memòria.

Del 9 de juny al 30 d’octubre del 2011.

 

L'HERÈNCIA
LaFundició, Cicle Formatiu d’Animació Sociocultural de l’Institut Guillem Catà, et al.
www.lherencia.net

La producció d’un audiovisual sobre algunes controvèrsies de l’educació del segle XX ha estat la conjuntura amb la qual el col·lectiu LaFundició ha establert un marc de col·laboracions amb grups de classes, professors i centres educatius de la ciutat. S’ha comptat amb la implicació del Cicle Formatiu d’Animació Sociocultural de l’Institut Guillem Catà al llarg de tot el curs escolar 2010-2011, amb el qual s’ha realitzat un procés d’investigació i reflexió sobre els corrents progressistes en l’educació, alhora que han contribuït en la multiplicació de les col·laboracions, amb la implicació d’altres centres educatius, entitats i ciutadans de Manresa. 

Pel que fa a l’audiovisual, realitat i ficció s’entrellacen en un relat que planteja diferents reflexions sobre l’estreta relació entre models socials i educatius. La història de l’Enric, a qui un mestre va arrencar una orella per accident en l’aplicació d’un càstig a les acaballes de la Guerra Civil, és el desencadenant d’un viatge per alguns moments de la història de l’educació del segle XX.

 

ARXIU EN PROCÉS
Daniel Garcia, Oriol Luján, Laia Ramos

Daniel Garcia, Oriol Luján i Laia Ramos han engegat, amb Arxiu en procés, diferents dinàmiques d’investigació històrica i participació social. S’ha treballat amb persones de diferents edats i perfils que han donat el seu testimoni sobre l’educació a la ciutat, s’ha establert un debat sobre les dades obtingudes per mitjà de sessions col·lectives de treball, i també s’ha fet recerca documental i s’han recollit objectes, llibres i audiovisuals relacionats amb l’educació a Manresa al llarg dels segles XX i XXI.

Amb l’exposició d’aquests elements s’elabora un recorregut històric que indaga en les condicions, materials i econòmiques, en què s’han desenvolupat els centres educatius de la ciutat, les diferents línies pedagògiques que s’hi han produït i, finalment, les ideologies i polítiques amb què s’ha procurat uniformitzar l’acció educativa al llarg dels diferents períodes històrics.

 

MANRESA CAMPUS DE BATALLA
Arxiu en procés. Amb la col·laboració del Club del Joc del CAE

El projecte Arxiu en procés ha desenvolupat part de la seva activitat a l’entorn d’una gran maqueta feta amb la primera fotografia aèria de Manresa. Aquesta s’ha anat transformant al llarg del procés per mitjà de la interacció amb els testimonis i la recopilació de dades. Amb la col·laboració de membres del Club del Joc, s’ha convertit, finalment, en un tauler de joc basat en la història de l’educació a Manresa.

Els participants en el joc són els encarregats de donar vida als professors, pares d’alumnes i autoritats que amb les seves decisions han guiat el rumb de l’educació a la ciutat. L’objectiu és el d’evitar la desaparició d’una escola que avança a través de fets històrics del segle XX.

Manresa Campus de Batalla és, literalment, una representació de la història en forma de tauler de joc: la història com un discurs que es construeix en temps present a partir de la negociació entre una multiplicitat d’agents i infraestructures.

 

PROGRAMA D’ACTIVITATS

Activitats d’obertura de l’exposició

Dijous, 9 de juny. 20h.
Acte d’obertura

Dissabte, 11 de juny. 12h.
Visita guiada a l’exposició.
amb l’explicació dels projectes per part de LaFundició, estudiants del Cicle Formatiu d’Animació Sociocultural de l’Institut Guillem Catà, i d’impulsors i testimonis participants en el projecte Arxiu en procés.

Dissabte, 18 de juny 17h – 20h.
Manresa Campus de Batalla.
Partides al joc de taula dinamitzades per membres del Club del Joc i obertes al públic.

 

Memòria històrica i creació artística en contextos educatius. Jornades de formació

Dimecres, 6 de juliol, de les 9h a les 14h.

En la intersecció de la investiga-ció històrica i la pràctica artística s’obre un ampli ventall de possibilitats per al desenvolupament de projectes experimentals, que poden tenir un valor important pel que fa al treball pedagògic i a les aules. Aquestes jornades, adreçades especialment a professors, educadors i mestres, volen servir per presentar algunes experiències que s’han portat a terme arreu de Catalunya i en l’àmbit local, així com debatre el seu entorn i les seves implicacions.

Hi intervindran Jordi Boldú, educador en el projecte El Camp de la Bota; Plataforma Bufalà, impulsora del projecte El refugi i la memòria; Cèlia Cañellas, membre d’Historaula; Aida Sánchez de Serdio, membre d’Artibarri i professora de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona; LaFundició i Llorenç Planes (IES Guillem Catà), responsables del projecte L’Herència, i Ramon Barlam, professor de l’IES Cal Gravat. 

Activitat organitzada amb el Centre de Recursos Pedagògics del Bages.
Programa detallat a www.edubages.cat i www.espaimemories.cat

 

Presentació de la publicació Aprendre de l’escola

Dimecres, 24 d’agost, a les 19h. En el marc dels actes de la Festa Major de Manresa.
Presentació de la publicació Aprendre de l’escola, amb textos sobre història de l’educació a Manresa  i relats a l’entorn dels projectes que s’han realitzat per a l’exposició.

 

Manresa Campus de Batalla

Per jugar al joc de taula Manresa Campus de Batalla només calen grups formats per entre 4 i 6 persones, i es podrà jugar lliurement en horaris d’obertura del Museu o amb cita prèvia.

Per fer partides dinamitzades per membres del Club del Joc i impulsors d’Arxiu en procés es pot sol·licitar cita al Museu Comarcal de Manresa. Fins al tancament de l’exposició.

 

A cau d'orella. Activitat per escoles


A cau d’orella és una activitat orientada a grups escolars de tots els nivells, i que professors i professores poden sol·licitar al Museu Comarcal de Manresa per portar-la a terme al llarg del mes d’octubre de 2011. L’activitat consisteix en una visita a l’exposició Aprendre de l’escola, que es complementa amb una sessió de reflexió a l’entorn de l’educació actual, a partir de la consideració de casos que aporti el mateix grup de classe i dinamitzada pel personatge de l’orella que protagonitza el projecte de L’Herència.